De Columbiaan EYOF 2015 Tbilisi

Racen, dag 2

De organisatie begint inmiddels allemaal wat beter te lopen. Gisteren moest er steeds nog een heel eind richting het zwembad gelopen worden. De laatste kilometer mochten de taxi’s niet rijden, maar nu worden er kleine pendelbusjes ingezet.

Vandaag aan LouLou en Claire om het bal te openen op de 100 Vrij. Claire zwemt met 0:59.84 net onder haar inschrijftijd. Een nette 22ste plek, maar niet voldoende voor de halve finale. LouLou zwemt met 0:58.98 even boven haar tijd, maar het is de 10de tijd, dus meer dan genoeg om zich te plaatsen voor de halve finales van vanmiddag.

Dan is het aan Nyls en Jens om te gaan vlammen op de 50 Vrij. Nyls zwemt met 0:23.63 de snelste tijd en plaatst zich voor de halve finales. Jens zwemt met 0:24.07 een mooi PR en de 6de tijd. Het zure is alleen dat deze 6de tijd niet voldoende is voor de halve finale. Gisteren is gebleken dat er van ieder land maximaal 1 door mag naar de halve finale!! Zwem je een hele mooie 6de tijd, ben je dus gewoon klaar. Daar zijn we natuurlijk wel even ziek van, maar zijn prestatie wordt er niet minder om. We hadden hem dit kunstje natuurlijk graag over zien doen en dan wellicht een 23-er?

Dan lijkt Murphy’s Law een beetje ingeslagen. De estafette 4x100 Wissel mixed wordt niet gestart met de aller snelste opstelling. Nyls heeft de serie hiervoor nog de 50 Vrij gezwommen en ook andere zwemmers worden misschien wel terecht even gespaard. Resultaat is een 10de plaats en daardoor helaas geen finale.

Tijdens de finale sessie blijkt dat er een stroomstoring is geweest en er problemen zijn met de apparatuur. De tijdwaarneming laat het regelmatig afweten, platen worden gewisseld, maar veel helpt het allemaal niet. Het vreemde is dat er ook geen back-up wordt gemaakt met de ons bekende knop en/of met een handklok. Vanmiddag was het dus chaos.

De officiële tijden zijn nog niet gepubliceerd, dus we moeten het even doen met wat we hebben, of juist niet hebben.

LouLou opende de sessie met een halve finale 100 Vrij. Ze zwom 0:59.04. Dat is boven haar tijd maar nadat de meiden waren opgemarcheerd, mochten ze ook direct weer afmarcheren omdat er iets mis was met de tijdwaarneming. Ze hebben lang moeten wachten. Ook de halve finale na hen moest nog een keer extra wachten, dus voor beide series niet ideaal. Het leverde LouLou een 5deplaats op in haar halve finale, wat niet voldoende bleek voor het behalen van de finale.

Daarna was het aan Nyls om in de tweede halve finale van de 50 Vrij te vlammen. Hij ging hard, erg hard, maar de klok gaf iedereen een tijd in de 25 seconden, terwijl wij voor Nyls echt een 23 laag op de telefoons hadden staan. Hier gaat dus weer iets mis.

Er vind overleg plaats en Nyls zal aan het einde van de sessie, met zijn hele serie opnieuw moeten starten. Verwachting is dat dat rond half 8 zal zijn. Eerst zal hij dus zijn finale 100 Vlinder nog moeten zwemmen.

Op naar LouLou haar finale op de 100 Rug. Ze keert ruim als eerste, maar wordt op de laatste meters nog net ingehaald. Verdomd spannend, maar lastig om te zien als hoeveelste ze finishte. Het scorebord geeft aan als 5dein een tijd van 1:04.54. In de onofficiële uitslag krijgt ze een 1:04.34 en wordt ze als 4degerangschikt met een derde tijd. Hier wordt de officiële uitslag dus nog wel interessant, al denk ik dat ze inderdaad als 5deop de muur uitkwam uiteindelijk.

Nyls moet zich gaan concentreren op de 100 Vlinder finale na alle rariteiten op zijn redelijk favoriete 50 Vrij die straks nog een keer opnieuw moet. Na de 0:55.08 van gisteren valt de 0:55.45 misschien wat tegen, maar die 50 Vrij is eigenlijk belangrijker. Hij is wel wat teleurgesteld, maar moet zich focussen op wat nog komen gaat. Knop gaat om en hij maakt zich klaar.

Na een eindeloze serie van prijsuitreikingen is het rond 8 uur dan toch tijd voor de “herkansing” van de tweede halve finale op de 50 Vrij.

Nyls is er klaar voor, wij zijn er klaar voor, maar het scorebord niet en staat uit. Hij finisht ruim als eerste. Wij klokken met de hand op onze telefoons rond de 0:23,0 of 0:23.1. In de onofficiële uitslag wordt nu weergegeven een 0:23.31. Zijn Nationale Record staat op 0:23.39, dus als dit straks allemaal officieel wordt, zou dat ook nog een mooie verbetering betekenen. Zeker is in ieder geval dat hij zich als snelste heeft geplaatst voor de finale. Nu hopen dat morgen niet alleen wij en de zwemmers er klaar voor zijn, maar de tijdwaarneming ook weer naar behoren functioneert.