De Columbiaan EYOF 2015 Tbilisi

Brengt de laatste dag ons nog wat moois?

Voor je het weet is het al weer tijd voor de laatste dag racen. Time flies when having fun, en plezier hebben we meer dan genoeg gehad en ik weet zeker de zwemmers ook! Wat een belevenissen zo allemaal. Het is nog steeds rond de 42 graden.

Voor vanochtend staan er 7 starts op het programma. En Luuk mag als eerste starten op de 200 Rug. Nou is de 200 Rug al een zwaar nummer en in het buitenbad wordt het er niet gemakkelijker op. Hij opent in een hele mooie 1:03.61 maar kan het op de laatste honderd niet helemaal vasthouden. De tijd die op de klokken komt is een 2:17.61.

Claire maakt zich klaar voor de 200 School. In een netjes opgebouwde race zwemt ze 2:45.60. Net als voor Luuk geldt dat dit niet genoeg is voor een finale plaats.

Dan wordt het tijd voor Jens om te gaan racen. In deze hitte staat de altijd fijne 200 Vlinder op het programma. De 2:14.80 is een prima tijd, zeker met de estafette van straks nog in het achterhoofd.

Op de 200 Vrij gaan Niamh en Storm de strijd met elkaar aan. Met inschrijftijden van respectievelijk 2:10.21 en 2:10.15 belooft dat spannend te gaan worden en dat wordt het inderdaad ook! Met 2:12.75 tegen 2:12.97 komt Niamh als winnaar uit de bus. Het levert een 23steen een 24stetijd op en daarmee niet voldoende voor een finale.

En dan gaan we ons al weer opmaken voor de estafettes. Eerst zijn de mannen aan de beurt op de 4x100 Wissel, daarna de dames op dezelfde afstand.

Jelle (1:00.76), Daan (1:06.40), Jens (0:58.48) en Thijs (0:52.15) zwemmen naar een hele nette 3:57.79. Het is de 12detijd en levert daarmee geen finale op, maar desalniettemin mooi gezwommen. Thijs split in deze estafette ruim een seconde sneller dan op zijn individuele 100 Vrij. Ook voor hem toch een kleine revenge en een mooie afsluiter van het toernooi.

Dan zijn de dames aan de beurt. Zullen zij zich wel weten te plaatsen?

Indy (1:06.50), Rosey (1:13.59), Chefanja (1:04.31) en Claire (0:58.82) zwemmen naar een geweldige 4:23.24 wat een 5detijd op levert en toegang geeft tot de finale. Dat wordt dus nog een mooie afsluiter van het toernooi.

Nu eerst even bijkomen van alles en ons klaar gaan maken voor de finales van vanmiddag. Er wordt nog 3x gestart. Nyls zwemt nog een finale 100 Vrij, LouLou een finale 50 Vrij en de dames zwemmen nog hun estafette.

Het doel met het complete Nederlandse team, alle sporten samen, was 8 medailles behalen. Voor deze finales gaan beginnen, staan we al op 8. Daar moeten we dus overheen kunnen. Wij zijn er klaar voor. De tribune kleurt weer mooi oranje. We gaan ze er doorheen schreeuwen!

We beginnen meteen met de 100 Vrij finale van Nyls. Wat een kabaal kunnen wij produceren op het moment dat hij wordt voorgesteld!! Nyls ziet er ontspannen maar gefocust uit. Met een 0:24.48 en een 0:26.49 zwemt hij 0:50.97. Wat was dat spannend, de eerste 3 zwemmers liggen op lijn en met het blote oog was niet te zien wie er als eerste finishte. Het scorebord geeft het aan. 0:50.83, 0:50.90 en Nyls derde met zijn tijd. Slechts 0:00.14 achter goud. Dan klinkt er wat geroezemoes en verschijnt de officiële eindstand op het bord. De nummer 1 had een valse start, voor de mensen die daar vlakbij stonden was dat overduidelijk, voor ons was het niet te zien. Nyls gaat dus naar huis met een hele mooie zilveren medaille. Wij vieren alvast ons feestje op de tribune.

Ondanks dat er geen Nederlanders tussen zaten, is de finale van de 200 Vlinder heren nog wel het vermelden waard. Het goud bij de jongens op de 200 Vlinder gaat naar een 15 jarige jongen in een tijd van 2:00.86! Holy $%^&

Dan is het tijd voor LouLou. Ze lijkt er helemaal klaar voor. De heeft focus, maar ziet er niet super gestrest uit. Wij daarentegen... Het begint nu toch wel een beetje te kriebelen. Ze start goed en kan mooi met de favoriete Fanni mee zwemmen. Ook hier ligt het allemaal dicht bij elkaar en moet het scorebord uitkomt bieden. Er staat een hele mooie 0:26,40 op de klok. Dat betekent niet alleen een Nationaal Record, maar ook een bronzen medaille. Top wijfie!!!

Dan gaan we ons klaar maken voor de slotafstand van het toernooi. De dames 4x100 Wissel. De avond kan al niet meer kapot, nu dus kijken of de dames nog iets bijzonders kunnen flikken.

LouLou (1:04.53), Rosey (1:14.30), Chefanja (1:03.85) en Claire (0:59.17) zwemmen naar 4:21.86 wat een hele mooie 6deplaats op levert.

Het team heeft echt geweldig gepresteerd. Misschien is er niet altijd een PR gezwommen, maar de omstandigheden waren ook verdomd moeilijk, zeker voor de Rug zwemmer. De hitte, het eten, je moet er maar even mee om kunnen gaan! Respect voor het hele team en de begeleiding er om heen.

Ook bij andere sporten zijn weer medailles gehaald en inmiddels staan we al op 14!! Dat is meer dan er ooit eerder tijdens een EYOF behaald is volgens mij. En morgen staan er nog was nummers bij andere sporten op het programma, dus wie weet!!

Ik zou vanavond eigenlijk de nachttrein nemen naar Batumi. Ben al wel opgeknapt na een nacht goed ziek te zijn geweest, maar nu 6 uur in een trein gaan zitten lijkt me niet verstandig. Vanavond lekker vroeg naar bed en morgen zien we wel weer wat de dag gaat brengen. Tot nu toe ben ik nog niet één dag teleurgesteld, dus dit zal ook wel goed komen!

Bernadette

Een top vet verhaal Bregje en de felicitaties aan al se EYOF zwemmers. Super.

Jolanda

Weer leuk geschreven.

Miranda van Wieringen

Ik blijf genieten van je verhalen!!!!

Jolanda Kersbergen

Jouw verhalen zijn aanleiding om eens wat meer over Georgië te weten te komen Bregje: 't klinkt goed!
Leuk om zo ook met de zwemmers/sporters van EYOF mee te kunnen lezen.