De Columbiaan EYOF 2015 Tbilisi

Dag 4, series en finales

In alle feestvreugde van Nyls zijn gouden medaille heb ik woensdagavond even het Nationale Record van Claire op de 200 Wissel over het hoofd gezien, maar die is uiteraard het vermelden waard!

Na een aantal dagen van bloedhitte, temperaturen lopen hier op tot boven de 40 graden, was ik gisteren even aan de beurt. ’s Middags even goed beroerd geworden, maar kom weer een beetje bij. Verhaal heeft dus even een kleine vertraging opgelopen.

De ochtend begon direct met de series van de 100 Vrij heren. Thijs was als eerste aan de beurt. Met 0:53.33 zwom hij een kleine 3 tienden boven zijn PR. De tijd is ook van belang voor de estafette eventueel vanavond.Mocht de finale gehaald worden, zal of Thijs of Jens moeten zwemmen. Deze tijd ligt boven het PR van Jens, maar die moet straks in de estafette in de series nog openen. Spannend dus nog even.

Ook Nyls zat ruim boven zijn tijd, maar hij had de luxe niet helemaal voluit te hoeven gaan om zicht te plaatsen voor de halve finale. Zijn 0:51.97 was als vierde tijd ruim voldoende voor plaatsing.

Dan de 100 Vlinder bij de meiden. Claire en Chefanja mogen aan de bak. Bij Claire voelde hij erg zwaar gaf ze zelf aan, maar ze weet er toch nog een 1:05.81 uit te persen. Chefanja zit nog dichter bij haar eigen tijd en zwemt met 1:05.18 de 17detijd. Door de opschoning van dubbele landen, geeft deze plaats ook recht op een halve finale. Mooi gedaan dus!

De 50 Vrij bij de dames belooft erg spannend te gaan worden. Beide Nederlandse dames, Yaelle en LouLou behoren tot de snelste dames, maar we weten inmiddels al te goed dat er maar één van de twee door mag. Het is aan Yaelle om een tijd neer te zetten. Met 0:26.79 zwemt ze een mooi PR en zit ze ook onder het PR van LouLou, wil die zich plaatsen, zal ze zichzelf dus moeten verbeteren. Je ziet voor de start dat ze getergd is om er vol voor te gaan. Ze is heel snel weg na de start en zwemt een hele mooie 0:26.51. LouLou gaat met een tweede tijd door naar de halve finale, waar het voor Yaelle, met een 4detijd helaas ophoudt.

Tot slot staat er nog een estafette op het programma. De 4x100 Vrij mixed. Jens opent met een hele mooie 0:52.53 en stelt daarmee zijn finale plek veilig, mochten ze bij de eerste 8 eindigen. Ook Claire, Storm en Nyls (0:50.73) weten zich te handhaven en ze plaatsen zich als 5devoor de finale vanmiddag.

Tussen de middag gaan we vandaag niet terug naar onze hotels, maar blijven we even bij het turnen kijken en lunchen we in het hotel bij de Atletiek. Aansluitend op onze series moet Loran de mannen individuele meerkamp turnen en om 15:30 zijn de dames aan de beurt. Dat sluit dus allemaal mooi aan. En zo’n gekoelde hal is ook wel even lekker bijkomen!

De avond opent met Nyls zijn halve finale op de 100 Vrij. Met 0:50.66 weet hij zich als tweede wederom zeer gemakkelijk te plaatsen voor de finale. Wij zijn benieuwd wat het gaat worden in de finale en hij echt lof moet.

Ook LouLou zwemt vrij ontspannen haar finale plaats op de 50 Vrij binnen. Met een derde tijd van 0:26.80 mag ze zich gaan opmaken voor een spannende finale. Op zijn 50 Vrij ligt alles open.

Met 1:04.93 weet Chefanja zich mooi te verbeteren vergelijken met de ochtend. Ze zwemt ook voor het eerst, los van een estafette, onder de 1:05. De 13deplaats is echter niet voldoende voor een finale.

De mixed 4x100 vrij is een groot spektakel. Omdat de dames en heren zwemmers niet in een vaste volgorde hoeven te worden ingezet, zwemmen soms jongens tegen meiden en geeft dat een heel vertekend en spannend beeld. Jens (0:52.26), LouLou (0:58.64), Claire (0:58.47) en Nyls (0:50.56) geven alles wat ze hebben en eindigen net als 4de. Dat is even zuur, maar hele mooie tijden hoor!!!

Nu snel richting hotel en ons klaar gaan maken voor de laatste dag racen al weer!