De Columbiaan EYOF 2015 Tbilisi

De eerste dag echt racen!!

De eerste dag echt racen! Om half 10 start de wedstrijd. Gisteravond was het vrij laat na de openingsceremonie, dus de wekker staat niet al te vroeg. Helaas blijkt die van de taxi chauffeur wel vroeg te hebben gestaan, want hij komt me bijna een uur te vroeg ophalen. Stond nog onder de douche, maar 5 minuten later zit ik met mijn ontbijt op schoot in de taxi. Dan maar buiten bij het zwembad even ontbijten.

De zon schijnt al flink, dus zoek een lekker plekje in de schaduw. Ben benieuwd hoe het zo in het zwembad is, want er is eigenlijk nergens schaduw. De zwemmers zullen waarschijnlijk hun plekje wel vinden, maar voor de supporters is er geen ontsnappen aan de warme zon.

Rond half 9 toch maar naar “binnen” gegaan. Van Bibi nog een hele stapel vlaggetjes gekregen om uit te delen aan de ouders. Langzaam maar zeker druppelt iedereen binnen en ontstaat er een mooie oranje vlek op de tribune. Supportersteam Holland is niet meer te missen. De laatste zwemmers verlaten heb bad en wij zijn er klaar voor!

Nyls moet als eerste starten op de 200 Vrij. De hele mooie 1:54.77 is niet voldoende voor de finale, maar wel een heel mooi PR. Voor hem staat later op de dag de 100 Vlinder ook nog op het programma, waarop hij hopelijk de halve finale gaat halen, dus dit is prima zo.

Dan is de 100 Rug aan de beurt met Jelle en Luuk. Rug zwemmen in een buitenbad is een hele kunst op zich. Daarnaast bleek bij het inzwemmen de startplaat vrij glad, er gleden er meer dan genoeg weg. Dit wordt dus spannend!

De start gaat bij alle twee eigenlijk best goed. Jelle zwemt kort langs de lijn en vooral Luuk raakt hem flink. Jelle zwemt met een 0:59.22 het Nationale Record van Laurent Bams uit de boeken. Ondanks het raken van de lijn haalt Luuk een hele nette 1:00,25. Jelle plaatst zicht met deze tijd als 13devoor de halve finale. Voor Luuk betekent dit een 19detijd.

Ook voor de dames staat de 100 Rug op het programma. LouLou en Indy mogen aan de bak. Ook voor hen geldt dat het zonder plafond lastiger navigeren is en ook deze dames raken de lijn flink. Indy zwemt een hele nette 1:06.99, maar heeft vermoedelijk te veel de lijn geraakt en wordt gediskwalificeerd samen met 5 anderen. LouLou zwemt met 1:05.06 een fractie boven haar PR, maar plaatst zich als 4evoor de halve finale van vanmiddag.

Voor Daan komt de 100 School er aan. De snelste mannen staan ingeschreven met tijden onder de 1:02, dus het belooft heel wat! Daan zwemt met 1:06,89 een 17detijd en is daarmee eerste reserve voor de halve finale vanmiddag. Er zal vermoedelijk niemand afzeggen, maar je weet het maar nooit.

Niamh mag in de hitte van Tbilisi vrolijk een 400 Wissel gaan zwemmen, respect! Bij de vlinder loopt het eigenlijk al niet helemaal lekker. Ze komt aan het einde nog wel wat terug, maar de 5:09,61 is niet helemaal wat ze er zelf van gehoopt had. Het levert een 12detijd op en daarmee geen finale. Voor haar morgen een herkansing op de 800 Vrij.

Dan mag Nyls zich weer gaan klaarmaken, Dit keer voor de 100 Vlinder. Met 0:55.83 wederom een PR en de 6deplaats geeft tevens toegang tot de halve finale vanmiddag. Dit zag eruit als of het vanmiddag nog wel een keertje harder kan. Wij kijken daar alvast naar uit!

Afsluiting van deze ochtend sessie is de 4x100 Vrij estafette bij de dames. Claire, Storm, Chefanja en LouLou plaatsen zich met een 3:57.86 als zesde voor de finale van vanavond. Deze vier zullen het ook vanavond moeten gaan doen. Het is even afwachten hoeveel vervangende zwemmers er bij de andere landen worden ingezet. Een medaille lijkt moeilijk, maar niets is onmogelijk!

Vanavond genoeg mogelijkheden om te juichen, dus daar gaan we ons even op voorbereiden.

Om vijf uur zijn we er weer klaar voor! Er zijn vanmiddag wat kleine wolkjes, dus we zitten niet meer in de brandende zon. Ook wel even lekker!

Ondanks dat we geen Nederlanders inde finale van de 200 Vrij heren hebben staan, is de uitslag nog wel noemenswaardig. De gouden medaille gaat met een tijd van 1:49.20 naar Moldavië!

Jelle moet als eerste aan de bak in de halve finale van de 100 Rug. Weer flink de lijn in helaas. Zijn tijd van vanmorgen haalt hij daardoor helaas niet nog een keer. Hij blijft steken op een 14deplaats met een 1:00.07. Ook zijn tijd van de series zou hem overigens niet naar een finaleplaats gebracht hebben. Een tijd van ruim onder de 0:59 was nodig geweest.

LouLou zwemt op haar 100 Rug naar een hele mooie 1:04.54. Waar ze vanmorgen een fractie boven haar PR bleef, duit ze er nu ruim onder. En de 4deplaats biedt wellicht mogelijkheden voor de finale van morgen. Spannend!!

Het tweede Nationale Record van de dag komt dit keer op naam van Nyls op de 100 Vlinder. Met 0:55.08 zwemt hij hier Kyle de boeken uit en plaatst hij zich als 5devoor de finale. Ook hier zit alles nog dicht op elkaar, dus belooft dat nog wat moois voor morgen.

Onze dames weten zich heel netjes op een 6eplek te handhaven in de finale van de estafette. Ze zwemmen samen nog een seconde van de tijd van de series af. Weer allemaal onder de 1:00.0 gezwommen.

Wij kijken terug op een prima eerste dag en gaan nu eerst even een hapje eten. Morgen belooft weer een mooie dag te worden met in ieder geval 2 finale plaatsten.

Yolanda

Bregje, als je besluit het zwemmen aan de kapstok te hangen kan ja alsnog verslaggeefster worden.

Jolanda

Indy was niet gediskwalificeerd. Haar tijd telt niet mee in de ranglijst omdat er maar 1 per land mee telt in de ranglijst voor de finale. Loulou was sneller en mocht door naar de finale. Daardoor staat Indy onderaan in de lijst.
Was even verwarrend.